Monday, October 4, 2010

ohh..roses...

sayabudak baru belajar tanam pokok ros LAAYAN jer lahh zAsSS Dah lama aku nak masukkan n3 ni..tapi batasan masa yang jeles ngn aku memaksa aku menangguhkan niat suci murni aku ni..hmmm..ceritenyer gini,,..24hb Sep 2010 ritu aku rs bosan yang amat…tugasan pejabat pun aku tangguhkan aritu…sebabnyer aku fikir besoknyer aku kerja…(sikap ini janganla korang ikut..tolong yer)..itu pun sebab Madam J tny aku kerja ke esoknyer…dengan rs lemah semangat aku pun jawab(by ym)…’kerje….dan sudah aku jangkakan dia balas…’aku x kerje’…elehhh…ade aku kesah…hihihii..

Masa aku kat office lagi aku dah plan nak cari bunga ros..teringin sangat aku nk cuba menjaga pokok yang satu itu.Tapi memandangkan aku ni…bukan la reti sangat nak menjaga pokok2 manja serupa itu…sebab aku rasa aku ni lebih manjamalas dari pokok ros tu.hihihi.
Aku pun apa lagi melencong la ke nursery.Bagi yang dok kat sekitar medan gopeng, Ipoh..nurseri ni kat belakang petronas Jalan Ampang.Selain dari nak beli pokok ros aku sebenarnyer nak beli pasu reject kat situ.Aritu aku dah dapat beli dua bijik pasu reject yang besar dan lawa lagi.So, arini nak cari lagi 3-5 bijik pasu untuk pokok bunga ‘ati – ati’ aku yang x berpasu tu. Sampai kat situ aku pun dah mula teruja nak beli ros yang boleh tahan gak murahnyer banding nursery lain.Satu pasu rose dapatla RM10(murah ke..aku rs mst ada tpt lain g murah p dh byk sgt nurseri xkuase nk sgh sumenyer la)..aritu makcik aku beli kt Jalan kuala RM 28..pas offer dapatla RM25,p jenis yang xde duri tu..
amacam cun x??ala lom byk tumbuh munge lg laa...aku beli dua kaler ros ni..satu merah satu pink..ingat nak sambar lagi yang wene kuning tu..p hati terpegun tgk bunga pink satu ni..ntah apa namanya.Cina tu kata bunga tu cantik n 'nanti manyak -manyak kua munge ooOO''ayya...!!angkat la...huhuhu.Pas pilih pasu n bli tanah(ha tanah kat situ pn mrh gak aku rs..7=rm10.)murah kerr???...masa nak balik tu ..hati aku berbunger2 jer rs..sonok sangat-sangat..xtau nak digambarkan camna ...hihihi..xsabar nak tgu bunga ros mekar mewangi...kekekkekke..

***************jeng jeng jeng***************
(ni terjumpalak petua ni) kalau nak mudah dan murah untuk hapuskan kulat, fungus, benah dan sebagainya....amik satu sudu sodium bicarbonat (serbuk penaik) dan campur dgn air. kemudian spray kat pokok...

dan kalau nk bagi daun pokok berkilat...amik tisu dan basahkan dgn campuran tadi...and lap pd daun...sure nmpk berkilat dan segar...

Ada srg member ku siNa Ganudia kata duri pokok ros ni boleh dijadikan pendinding mengelakkan gangguan makhluk halus. :)

1 comment: